B2B marketing? Vergeet de kracht van de social media kanalen niet!
Door Michelle PeetersBij het opzetten van een online marketing strategie wordt vaak gedacht dat social media marketing alleen zinvol is voor B2C. Dit is niet vreemd aangezien social media een grote rol heeft in de vrijetijdsbesteding van de mensen. Toch zijn wij ervan overtuigd dat social media een belangrijk kanaal is binnen de online marketing strategie voor B2B.
Nog steeds zien we dat veel bedrijven terughoudend zijn en social media marketing als een grote uitdaging zien. En dat is zonde, want social media draagt bij aan het bereiken van de doelgroep en het behalen van jullie online doelen zoals leads genereren.
En nu? Hoe start je met social media marketing?
Het eerste wat in je opkomt is vast en zeker; laten we social media accounts aanmaken en berichten plaatsen. Maar bereik je dan je doelstellingen en je doelgroep?
Laten we eens belangrijke vragen in kaart brengen waar je als organisatie aan moet denken.
● Wie ben je als bedrijf en welke boodschap wil je uitdragen?
● Welke (marketing) doelstellingen zijn belangrijk voor de organisatie?
● Wat wil je als organisatie met social media marketing bereiken?
● Wie is je doelgroep en welke behoeften hebben ze?
● Op welke social media kanalen is de doelgroep actief?
Welke social media kanalen zijn relevant?
Welke kanalen zijn geschikt om de B2B doelgroep te bereiken? Allereerst natuurlijk LinkedIn, een uitermate geschikt kanaal voor het zakelijke netwerk. Toch moeten we de kracht van Facebook en Instagram binnen B2B niet onderschatten. We richten ons namelijk op mensen. Hoewel ze voor hun zakelijke content vaak op LinkedIn aanwezig zijn, zullen ze in hun vrije tijd waarschijnlijk ook actief zijn op social media kanalen zoals Facebook en LinkedIn.
LinkedIn
LinkedIn is een social media marketing kanaal dat bijna onmisbaar is binnen een B2B online marketing strategie. Het is namelijk al een zakelijk platform, dus staan de mensen ook open voor zakelijke content.
Nog meer voordelen van LinkedIn Marketing zijn allereerst de specifieke targeting mogelijkheden bij advertising. Door de specifieke targeting mogelijkheden weten we precies of we de doelgroep bereiken. Denk hierbij aan targeting mogelijkheden zoals, bedrijfsbranches, functietitels, ervaringen, interesses en nog veel meer. Op deze manier komt de gecreëerde content ook bij de juiste doelgroep terecht. Een tweede voordeel gericht op de organische plaatsingmogelijkheden is de kracht van het eigen personeel binnen een LinkedIn strategie. Doordat LinkedIn een zakelijk platform is, heeft ook je personeel naar alle waarschijnlijkheid een zakelijk netwerk opgebouwd. Wanneer het eigen personeel interactie toont op berichten, zoals likes, comments en shares zullen de berichten meer bereik genereren.
Facebook
Een kanaal dat steeds vaker wordt weggelaten in de B2B online marketing strategie. Hoewel Facebook onder de jongere doelgroep steeds minder populair wordt en hen zich meer richten op Instagram, Snapchat en TikTok, is de ‘oudere’ doelgroep juist wel nog zichtbaar op Facebook. Wanneer we kijken naar de doelgroep ‘decision makers’ bevinden die zich nog vaak in de ‘oudere’ doelgroep. Om deze reden is het dus erg belangrijk om ook in te zetten op Facebook.
Hoewel er vele targeting mogelijkheden binnen Facebook zijn verdwenen, focussen wij ons graag op de mogelijkheden die er wel nog zijn. Allereerst de kerndoelgroep, hierbij definieer je de doelgroep op basis van demografische gegevens, geografische gegevens, interesses, etc. De tweede mogelijkheid is een aangepaste doelgroep, waarbij je opnieuw in contact komt met mensen die eerder interactie hebben getoond met het bedrijf. De derde en laatste mogelijkheid zijn de vergelijkbare doelgroepen, waarbij er mensen worden bereikt van wie de interesses vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld je bestaande klantenbestand.
Instagram
Een kanaal waar je niet als eerste aan denkt bij een B2B online marketing strategie. De laatste jaren is Instagram als social media kanaal enorm gegroeid, het heeft veel mogelijkheden voor adverteren en is een belangrijk kanaal geworden om diverse doelgroepen te bereiken.
Instagram kun je het beste inzetten voor het creëren van naamsbekendheid voor het bedrijf en het overbrengen van een employer brand. Het is wel belangrijk dat er goed wordt gekeken naar het type content. Het is belangrijk dat je niet enkel zware zakelijke content deelt, maar dat je het juist wat toegankelijker maakt door in te zetten op informatieve of inspiratie gerelateerde content.
Hoe zetten wij social media marketing in om jouw bedrijf te laten groeien?
Allereerst plannen wij een kennismakingsgesprek in om te kijken wat de vraag is van jouw organisatie en kijken we wat jullie doelen zijn en wie jullie doelgroep is. Op basis van deze informatie kunnen we kijken of social media marketing ook een goede stap is binnen de online marketing strategie van jullie organisatie.
Vanuit daar gaan we samen verder werken om de strategie uit te stippelen voor een social media marketing strategie. De strategie vormt de basis voor het overbrengen van de juiste boodschap binnen de verschillende fases van de customer journey. Met de verschillende social media kanalen vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar kun je er ook naar toe werken om meer websiteverkeer, leads en uiteindelijk klanten te bereiken.
Hulp nodig?
Wil jij ook aan de slag gaan met social media voor jouw B2B online marketing strategie? Maar weet je niet hoe? Neem gerust contact met mij op via michelle@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.
De wereld verandert. De ene transitie volgt de volgende op. Sneller dan ooit. Waarbij alles draait om mensen. Door mensen, met mensen, voor mensen. Gestaafd op data. ondersteund door digitalisering. INOVA levert meer resultaat uit marketing en data. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap. Onze samenwerking maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.