SEO verbeteren? Wij leggen onze SEO werkwijze uit

Door

SEO is nog steeds belangrijk, het zorgt ervoor dat een website gevonden wordt in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Wil jij jouw SEO verbeteren? SEO is een continu proces van optimalisatie. Er zijn veel factoren belangrijk en deze zijn onder te verdelen in vier categorieën: content, techniek, autoriteit en gebruikerservaring.

Hoewel elk SEO traject anders is, zijn er verschillende stappen die terugkomen in een SEO traject:

  1. Nulmeting
  2. SEO Scan
  3. Zoekwoordenonderzoek & advies
  4. SEO optimalisaties doorvoeren
  5.  Linkbuilding
  6. Evaluatie rapportage

Afhankelijk van de specifieke wens van de opdrachtgever, gaan we aan de slag. Een opdrachtgever kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen een SEO scan te laten doen en om daarna zelf de SEO optimalisaties door te voeren. Deze stappen in een SEO traject leggen wij hieronder kort uit.

1. Nulmeting: het startpunt om SEO te verbeteren

We beginnen een nieuw SEO traject met een nulmeting van de huidige website zodat we na een aantal maanden kunnen evalueren wat het SEO traject heeft opgeleverd. Voordat we met de nulmeting aan de slag gaan, hebben we eerst toegang nodig tot Google Search Console en Google Analytics 4. Zonder toegang tot deze tools is het niet mogelijk om een nulmeting op te stellen.

Een nulmeting is een rapportage van de website waarbij we belangrijke website statistieken verzamelen zoals: het aantal geïndexeerde pagina’s, het aantal organische klikken en vertoningen vanuit Google, de gemiddelde organische positie, de verdeling van kanaalgroepen, de gebruikersstatistieken per zoekmachine en de posities van de verschillende zoekwoorden. Naast deze statistieken noteren we nog diverse andere SEO statistieken. Het eindresultaat is een uitgebreide nulmeting van de website.

2. SEO scan


Een SEO scan is een scan van de website waarbij we de SEO optimalisaties in kaart brengen. Met behulp van diverse online marketing tools zoals Semrush en Screaming Frog kijken we o.a. naar de volgende onderdelen:

Techniek

We kijken naar technische verbeterpunten voor de website die van invloed zijn op SEO. Bijvoorbeeld: paginasnelheid, afbeeldingen/afbeeldingsgrootte, geschikt voor mobiel gebruik, hreflang tags en canonical tags etc. Daarbij geven we per bevinding aan hoe dit verbeterd kan worden.

Website vitaliteit

We kijken naar verbeterpunten voor de website vitaliteit die van invloed zijn op SEO. Zoals specifieke pagina’s die niet meer werken, interne en externe links die aangepast of geredirect kunnen worden, hoe Google de pagina’s indexeert etc. We leveren per issue een lijst aan met pagina’s die verbetering nodig hebben.

On Page SEO

We rapporteren verbeterpunten voor verschillende On Page SEO elementen zoals: title tags, metadescriptions, headings, alttags en andere meta-gegevens. Ook hier leveren we per issue een lijst aan met pagina’s die verbetering nodig hebben. Het eindresultaat van de SEO scan is een uitgebreide rapportage met concrete aanbevelingen en een prioriteitenlijst. Deze prioriteitenlijst is ingedeeld op basis van prioriteit, impact en moeilijkheid.

3. Zoekwoordenonderzoek & advies

In een zoekwoordenonderzoek bepalen we welke zoekwoorden interessant zijn voor jou. Hierbij kijken we o.a. naar maandelijks zoekvolume, de SEO moeilijkheidsgraad en naar de zoekintentie. Ook de zoekwoorden van de concurrentie worden hierin meegenomen: op welke zoekwoorden is de concurrentie vindbaar, maar ben jij nog niet vindbaar? Ook onderzoeken we diverse zoekwoorden waarop je nu nog niet organisch vindbaar bent in zoekmachines. We brengen alle kansen duidelijk in kaart.

Het resultaat is een advies waarin we o.a. adviseren op welke pagina’s zoekwoorden toegevoegd of geoptimaliseerd moeten worden en wat de mogelijkheden voor nieuwe website pagina’s zijn.

4. SEO optimalisaties doorvoeren: aan de slag met SEO verbeteren

Vervolgens gaan we aan de slag met de resultaten van de SEO scan en het zoekwoordenonderzoek en advies. We voeren o.a. de technische SEO optimalisaties uit die afkomstig zijn uit de SEO scan. Ook ondersteunen wij in het doorvoeren van content SEO optimalisaties, zo gaan we bestaande website content optimaliseren op basis van de zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek. Ook copywriting is belangrijk: we schrijven nieuwe website content op basis van het zoekwoord advies.
Wij schrijven al onze teksten zelf en ons advies is om hiervoor geen ChatGPT of een andere tool te gebruiken, ook niet voor helpful content. Collega Judith heeft hier een blog over geschreven: zij legt uit wat Helpful content is en waarom je ChatGTP hier niet voor moet gebruiken.

Het is ook mogelijk om zelf een deel van de SEO optimalisaties door te voeren zoals het optimaliseren van de content of de heading tags. Het zelf uitvoeren van SEO werkzaamheden gebeurt altijd in overleg. Samen kijken we welke taken wij gaan uitvoeren en welke werkzaamheden door jou uitgevoerd worden. Voordat een opdrachtgever zelf aan de slag gaat, geven we eerst een duidelijke uitleg zodat zij precies weten wat er gedaan moet worden.

5. Linkbuilding

De volgende stap is linkbuilding. We kijken o.a. naar de linkstructuur en welke pagina’s onderling met elkaar samenhangen en elkaar kunnen versterken. Ook gaan we aan de slag met het verkrijgen van backlinks naar de website. Op deze manier voegen we waarde toe aan jouw website en zo groeit uiteindelijk de autoriteit.

6. Evaluatie rapportage

We kijken periodiek naar de SEO prestaties van de website: we maken een nieuwe rapportage met alle punten uit de nulmeting. Dit doen we doorgaans om de 3 maanden. Na 3 maanden doen we deze analyse opnieuw en zo krijgen we inzicht op welke specifieke onderdelen de website is veranderd.

SEO verbeteren?

Géén één SEO traject is hetzelfde, elk bedrijf is anders en dit is ook afhankelijk van de specifieke situatie en ook de wensen van onze opdrachtgevers zelf. Zo kan een opdrachtgever er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf alle title tags en metadescriptions te optimaliseren of om dit uit te besteden aan ons. De mogelijkheden zijn eindeloos, wij luisteren en denken hierin mee en geven advies.

Heb jij hulp nodig bij het verbeteren van de SEO van jouw website? Neem contact met ons op en plan direct een kennismaking in. Ik en mijn SEO collega’s helpen jou graag! 

De wereld verandert. De ene transitie volgt de volgende op. Sneller dan ooit. Waarbij alles draait om mensen. Door mensen, met mensen, voor mensen. Gestaafd op data. ondersteund door digitalisering. INOVA levert meer resultaat uit marketing en data. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap. Onze samenwerking maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.