De kracht van e-mailmarketing: Hoe bedrijven in foodservice hun klantenkring kunnen vergroten en behouden

Door

Regelmatig zien we dat de rol van e-mailmarketing binnen de marketing jaarplannen wordt onderschat of zelfs niet wordt meegenomen. Maar eigenlijk is onze ervaring dat e-mailmarketing één van de belangrijkste kanalen is binnen de marketingstrategie van een bedrijf binnen foodservice. We zitten namelijk in een tijdperk waarin online communicatie een belangrijke rol heeft gekregen, waarin e-mailmarketing een mogelijkheid biedt om prospects en klanten op een persoonlijke manier te bereiken. In deze blog neem ik jullie mee hoe bedrijven binnen foodservice e-mailmarketing kunnen inzetten om hun klantrelaties te behouden en versterken, merkloyaliteit op te bouwen en zelfs de omzet te verhogen.

Directe manier van communiceren richting prospect of klant
E-mailmarketing biedt voor foodservice bedrijven een mogelijkheid om te communiceren met hun prospects en/of klanten. Door het versturen van gepersonaliseerde e-mails kun je als bedrijf verschillende type informatie delen, zoals; nieuwe producten uitlichten, aanvullende informatie geven over producten, acties uitlichten, aanvraag voor POS materialen, etc. Hiermee houd je jouw klanten en/of prospects niet alleen op de hoogte van alle ontwikkelingen, maar je draagt ook bij aan het opbouwen van een klantrelatie.

Personaliseren en segmenteren
Het personaliseren en segmenteren binnen e-mailmarketing is toch wel een van de grootste voordelen die je kunt benoemen. Hiervoor is het natuurlijk wel van belang dat je start met de aanschaf van een goede CRM en/of mailing tool (bijvoorbeeld: Hubspot of Mailcoach) en een lijst met kwalitatieve e-mailadressen opbouwt. Vervolgens kan de e-maillijst verder worden gesegmenteerd op basis van verschillende criteria, zoals branche, leadkwalificatie, type product, etc. Op deze manier is het niet nodig om elke mailing naar alle e-mailadressen te sturen, maar kun je gerichte en relevante content versturen naar de verschillende segmenten.


Bouw je merkloyaliteit verder op

Het opbouwen van merkloyaliteit is een onderdeel waar veel bedrijven mee worstelen. Met e-mailmarketing kun je met regelmaat gerichte en relevante content versturen, die de merkpositie van bedrijven binnen de foodservice kunnen versterken. Hierin is het vooral belangrijk dat je in de content focus legt op bijvoorbeeld recept inspiratie, klanten aan het woord, het bedrijf in beeld.

Draag bij aan de verhoging van de omzet

Met e-mailmarketing kun je zowel direct als indirect bijdragen aan de omzet van het bedrijf. Door content te versturen gericht op introducties en acties kun je prospects en klanten activeren om meer of iets anders af te nemen, of je levert sales bijvoorbeeld een kwalitatieve lead aan. Wanneer sales een kwalitatieve lead ontvangt, kunnen ze ook gerichter aan de slag om het juiste aanbod te verkopen. Een warme lead is namelijk gemakkelijker te benaderen dan iemand waarmee je nog geen contactmoment hebt gehad.

Mogelijkheid tot analyseren en optimaliseren

Veel vormen van communicatie geven geen mogelijkheid tot het daadwerkelijk meten van de resultaten. Het voordeel van e-mailmarketing is dat je gemakkelijk kan analyseren en vervolg mailings kunt optimaliseren. De e-mails kun je bijvoorbeeld analyseren op basis van de volgende statistieken:

  • Open rates: de open rate is het percentage dat een e-mail heeft geopend van het aantal mensen dat de e-mail heeft ontvangen.
  • Click rates: de click rate is het percentage dat op een link binnen de e-mail geklikt heeft van het aantal mensen dat de mail heeft ontvangen.
  • Click through rates: de click through rate is het percentage dat op een link binnen de e-mail geklikt heeft van het aantal mensen dat de e-mail geopend heeft.

Buiten bovenstaande statistieken zijn er nog meer manieren om te meten. Denk aan A/B testen die je kunt uitvoeren om uit te zoeken welke content het beste bij de doelgroep past.

Wil jij meer weten over e-mailmarketing binnen foodservice of heb je hier hulp bij nodig?
Laten we eens kennismaken! Neem gerust contact met mij op via michelle@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200.

De wereld verandert. De ene transitie volgt de volgende op. Sneller dan ooit. Waarbij alles draait om mensen. Door mensen, met mensen, voor mensen. Gestaafd op data. ondersteund door digitalisering. INOVA levert meer resultaat uit marketing en data. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap. Onze samenwerking maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.