Wat kost een uurtje van een bureau? Interne uren versus inhuur
Door Willie MartensDe P van prijs blijft een belangrijke afweging om taken “in eigen huis” op te pakken of om deze bij specialisten onder te brengen. Of iets groter gedacht: Iemand aan te nemen of het extern uit te zeten. Tijd voor openheid van zaken vanuit de financiële afweging:
Kosten per productief uur
Uiteindelijk komt dienstverlening neer op uurtje factuurtje en daarom ook goed om dit prijsvergelijk te maken. Om goed inzicht te krijgen, heb ik een opsomming gemaakt wat een productief uur “kost”. Voor marketing- en data diensten aan de zijde van opdrachtgever. Maar ook aan de zijde van een bureau. In prijs per uur zit nagenoeg geen verschil (ervan uitgaande dat de bruto maandlonen gelijk zijn). Een uitzondering is het keuzebudget wat overheid gerelateerde medewerkers hebben. Die heb ik dan ook afzonderlijk toegevoegd:
Onderbouwing
Door onze jarenlange praktijkervaring in marketing- en data, kunnen we ook een reeel beeld geven van deze kosten. Per post een onderbouwing:
Werkgeverslasten
Dit is een gemiddelde van de verplichte werkgeverslasten, zoals genoemd door Rijksoverheid.nl : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/loonheffing-premies-werkgever
Ziekteverzuim
Dit wordt onderzocht door het CBS waar we wederom een gemiddelde pakken: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/24/daling-ziekteverzuim-zet-door-in-eerste-kwartaal-2024
Pensioenlasten
Dit kan per organisatie of sector best ver uit elkaar liggen.
Zie: https://www.abp.nl/pensioen-bij-abp/pensioenpremie-en-opbouw
Zie: https://www.kvk.nl/personeel/pensioen-voor-werknemers-regelen-doen-of-niet/
We gaan uit vaneen pensioenpremie van 14% over het bruto loon waar de werkgever 50% van betaald.
Werkplek
Om werkzaamheden te kunnen uitvoeren zijn faciliterende zaken nodig zoals huisvesting, werkplek, gas, water, elektra, hardware, software etc. Door benchmark aan onze eigen cijfers calculeren we deze op 15% van de loonsom.
Overhead
Naast materialen zijn er ook ondersteunende diensten nodig zoals;
- Recruitment: werving- & selectie van collega’s
- HR: ondersteunende HR taken
- Management: aansturing op persoonlijke en werk gerelateerde zaken
- Salarisverwerking: adviseren en verwerken van arbeidsuren, loonstroken, verlof etc.
- Verzekeringen
Door benchmark aan onze eigen cijfers calculeren we deze op 20% van de loonsom.
Indirecte uren
Inzet van uren zijn nooit 100% toe te schrijven aan projecten. Hoeveel dan wel? Onze jarenlange benchmark leert dat circa 60% aan directe uren is toe te schrijven en 40% aan indirecte uren. In deze verhouding is het mogelijk om projecten te draaien, maar ook te innoveren, leermomenten te kennen, teammomenten mogelijk te maken en sociale taken op te pakken.
Keuzebudget
De overheid kent een keuzebudget van 16,5% van het bruto uurloon.
Uurtarieven marketing- en data-bureau
Een bureau calculeert de productieve, directe uren. Oftewel de tijd die wordt gewerkt aan projecten en heeft daar een risico- en winstmarge op.
INOVA hanteert de volgende tarieven (2024):
- Junior & Medior: € 89,- per uur
- Senior: € 105,- per uur
- Management/directie: € 125,- per uur
Wat kost een bureau versus eigen werknemers?
Bovenstaande geeft je de handvaten om een simpele rekensom te maken.
Overige zaken om rekening mee te houden:
- Hou rekening met korte- of lange termijnbehoefte aan de gewenste specialismen
- Calculeer zelf of dit de gewenste snelheid in realisatie met zich meebrengt.
- Kun je de specialistische medewerkers boeien en binden?
- Kun je de specialistische medewerkers werven in deze markt zonder grote leercurve?
- Is je eigen team net zo ingespeeld op het realiseren van het project als een bureau (oftewel: wie heeft ervaring in de materie)?
Hopelijk heb ik wat bewustwording op de cijfers gebracht. Mochten er vragen zijn, stel ze dan gerust!
De wereld verandert. De ene transitie volgt de volgende op. Sneller dan ooit. Waarbij alles draait om mensen. Door mensen, met mensen, voor mensen. Gestaafd op data. ondersteund door digitalisering. INOVA levert meer resultaat uit marketing en data. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap. Onze samenwerking maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.